Det är tisdag och vi sitter på en förhandsvisning av animekavalkaden på temat Halo – ute nu för blu-ray och dvd under titeln Halo Legends – och de första två bakgrundsfilmerna rullar pedagogiskt och finstämt upp bakgrundshistorien.
En uråldrig farsot av insektslika, biologiska köttklumpar med kollektivt medvetande sveper runt och äter allt till frukost. Den anrika civilisationen vet inte vad den ska ta sig till när den närmast blir utplånad. Så lösningen är att göra en ”format C:” på hela galaxen – med Noaks-ark-ambitioner. Det hjälper tydligen inte. Allt man lyckas med är att försätta galaxen i än större fara när vapnen man använt för att blåsa bort skiten nu riskerar att hamna i händerna på krigiska släkten. Det är människorna, det råbarkade stålfolket, mot covenanterna, de energi- och kraftfulla överheterna.
Det slår mig återigen att Bungies inspiration till Halo så tydligt varit Starcraft. Och med tanke på att spelet föddes som ett RTS i efterdyningarna av Myth och Marathon, är det inte så konstigt. Parallellerna blev ännu tydligare med fjolårets Halo Wars, där flood, ”översvämmarna”, verkligen blev zerg, covenanterna i översiktsperspektiv oavkortat kändes som protoss och människorna som terran.
Men om Bungie inspirerades av Starcraft, lär Blizzard ha sneglat åt brädspelen och Warhammer 40 000. Games Workshop la grunden för sitt mörka framtidsuniversum redan 1988.
Idag sitter vi i studion och snackar Aliens vs Predator-spelet. Jag har tillbringat hela gårdagen med det, för att hinna tajma släppet imorgon. Jag kallar Rebellions FPS på temat för ett koncept som potentiellt kunde vara ”förstapersonsskjutarnas Starcraft”. Då syftar jag egentligen inte på själva bakgrunden till spelet, utan den asymmetriska treenigheten av sidor i konflikten.
Och så avslutar jag kvällen till de njutningsfulla tonerna av det påkostade, äntligen värdiga instrumentalsoundtracket i Starcraft 2 – betan är nämligen igång! Det får mig osökt att i tankarna återkomma till kedjan av inspiration, som lindats genom decennier av fantastiska spel och kittlande verklighetsflykter.
Kan det vara så att upphovsmännen till Warhammer 40 000 i sin tur hade tänt till på Alien, Aliens och Predator, som bara åren innan tog scifi-filmen med storm? Var det Warhammer 40 000 som inspirerade Blizzard till Starcraft, som inspirerade Bungie till Halo? Är det i själva verket inte AVP som är förstapersonsskjutarnas Starcraft, utan Starcraft som är realtidsstrategispelens AVP?
Galaxen är liten, mina vänner. Galaxen är liten.