Vid sjusnåret svensk tid i fredags gick utvecklarna Gearbox alltså ut med det osannolika: Atombombsgreven lever. Och basunerade stolt ut att de numera äger hans avdankade rumpa för att rida den in i framtiden. Första löftet omkullkastade en hel spelvärld. Duke Nukem Forever lovades släppas – redan nästa år..!
Gearbox själva är förvisso själva inte kända för att hålla sina släppdatum. Det senaste Brothers in Arms-spelet försenades in i det sista. Och pös ihop till ett enda antiklimax. Det har också varit högst oklart hur det blir med deras Alien-projekt Colonial Marines.
Men vore det inte ironiskt om även Gearbox börjar skjuta Duke Nukem framför sig? 3D Realms gjorde det i tolv år. Nu ska Gearbox alltså använda deras välknådade, nästan idisslade grundmaterial, och göra evighetsprojektet rättvisa. Håller det för ett spel anno 2011..? Den frågan ställde sig 3D Realms dagligen – och skulle komma att bli deras undergång.
Den vitala frågan är snarare vad man tror att vi förväntar oss av Duke Nukem? Är det verkligen ett så känsligt och välavvägt varumärke? Kommer en hel nation att bryta ihop om Duke Nukems vapenarsenal inte är perfekt balanserad? Måste handlingen få vuxna män att gråta av kärlek?
Duke Nukem Forever är helt enkelt en manifestation av spelvärldens värsta mentala låsning. Prestationsångest utan motstycke. Ändå är det enda vi spelare begär några actionostiga repliker och mycket hjärndött blästrande av grisiga utomjordingar. Är det inte bara att slänga ihop Prey, Serious Sam och en massa cheddar i en mixer?