Kriget om de moderna krigen

177 0

I förra veckan fick vi tillfälle att framåt arbetsdagens slut glida över till EA och Dice vid Slussen för att språka med den influgne och högst buskige LA-producenten samt det svenska järngängets också skäggige Patrick Liu om deras gemensamma antagande Medal of Honor.

Serien ska som bekant nylanseras och lämnar med det Andra världskriget, precis som Call of Duty-serien med framgång gjorde för några år sedan, för att kapprusta med Activisions bästsäljande stridsapparat.

Bland utvecklarna är det en nästan ironisk cirkel som nu sluts. Nyckelpersoner i utvecklingen av EA:s ursprungliga Medal of Honor-spel gick en gång i tiden för att starta Infinity Ward, som lade grund för Call of Duty. I ett storbråk med utgivarna Activision tidigare i år agerade dessa återigen som vagabonder. Bara för att återvända till EA med nybildade Respawn. Samtidigt går alltså EA LA upp mot Call of Duty-serien, som Treyarch nu verkar betrakta som sin. Även om Treyarchs Josh Olin när jag träffade honom berättade för mig att resterna av Infinity Ward fortfarande rör på sig…

Så. Kort recap: Call of Duty fortsätter med Black Ops i november, men Activision har uttryckt sitt intresse för att bredda serien. Troligen något Infinity Ward jobbar med. Ordinarie Infinity Ward å sin sida gör något krigsspel åt EA, som samtidigt nylanserar Medal of Honor. Det sistnämnda utvecklas alltså i samarbete med Dice, som också etablerat sig i gränserna av samma genre med Battlefield: Bad Company 2 tidigare i år.

Det är en stor, glad, inavlad familj. Man kan fnysa åt detta och tänka att det räcker bra med Call of Duty. Att temat är gjort, utforskat och uttjatat. Men då missar man poängen. När jag spelar Medal of Honor i multiplayer finner jag att Dice ”inspirerats” väldigt av Call of Duty. Styrupplägget på konsol är identiskt. Här finns killstreaks. Och eftersom iscensättning och vapenarsenal baseras på verklighetens krigföring blir de gemensamma nämnarna otaliga. Dice har inte riktigt lyckats matcha Call of Duty med den mjuka siktningen och frekvensen på 60 bildrutor per sekund.

Men jag gillar det. Jag tänker att jag hade rätt när jag i Spelradion höll en monolog om vikten av konkurrens i den här genren. Activision och Infinity Ward fick båda storhetsvansinne med Modern Warfare 2, och konsekvenserna blev digra – dyra men lata tillägg, bristande hantering av buggar och exploateringar. Sen heltidstjafs om intäkter. Nu får de sätta sig ner och knyta slipsarna. Det är dags att matcha det hårdnade motståndet. Medal of Honor är första utmanaren. Treyarch är hungriga och revanschsugna. Respawn har mycket att bevisa.

Det kan inte bli mer spännande för oss som har en historia av Call of Duty-missbruk. Och detta har vi utmanarna att tacka för.

Framtiden är svart av krutrök och brinnande horisonter. Precis som den ska vara.