Därför kan journalistik med kärlek aldrig vara opartisk

392 0

”Battlefield 3 är årets spel alla kategorier”. Min gode programledarkollega och vän Christer skakar av lycka; den strålar ur hans ögon och det rödblommiga grin de omges av. Vi står på E3-golvet i Los Angeles, Christer har just lämnat montern där Battlefield 3 varit spelbart. Han uttrycker orden med sådan oförfalskad kärlek att till och med jag börjar tycka det – utan att där och då ha spelat det.

Och jag vet att Christer innerligen menar det. Hans spelhistoriska öde är så tätt sammanflätat med Battlefield-serien att dess svenska ursprung inte har spelat någon roll. Christer upptäckte storheten med Battlefield 1942 långt innan han ens kunde förknippas med branschen.

Detsamma kan man inte säga om mig. Första gången jag träffade de svenska Battlefield-utvecklarna Dice hade de inte ens slagit igenom. Då representerade jag ett skrivet medie och var på besök för att bevittna ett tidigt embryo av vad som skulle formas till ett krigsspel i världsklass. Jag intervjuade producent Lars Gustavsson, som guidade mig runt i landskapet av tjocka skärmar och entusiastiskt visade all den hänsyn man lagt på detaljer grundade i ritningar från andra världskriget. Jag fotade honom slutligen hjärtligt i militärhjälm.

Vid det här laget har jag varit verksam i spelmedia i 13 år. Och jobbat tillsammans med Christer i fem. Under dessa har vi hunnit med hundratals recensionsprogram och resor; intervjuer med spelutvecklare i alla världens civiliserade hörn. Antalet besök hos Battlefield-utvecklarna Dice har hunnit suddas ut i fartstreck av tid och bli oräkneliga.

Det är en stor förmån att ha Dice så nära tillhands. Särskilt när de nu går upp mot världens största krigsserie – och ser ut att ha mer än en god chans.

I samband med marknadsföringen för spelet har utgivarna EA blivit varse om Christers stora ord – som efter Los Angeles-resan publicerats i hans personliga blogg på Press2play.tv. EA vill använda dem i sin marknadsföring. Och mycket riktigt: biobesökare runtom i landet kan snart se slagorden ”Årets spel alla kategorier” i storbildsreklam för Battlefield 3.

Plötsligt är cirkeln sluten. Ett Battlefield-fan blir en röst i spelmedia, som uttrycker kärlek som blir marknadsföring. Ingenstans har Christer gjort fel; det här är äkta.

Det är när man börjar studera processen ur ett annat perspektiv som man inser hur fel detta skeende teoretiskt kan bli. Hur mycket det kan påverka. Och hur ofta vi förmodligen ser det, utan att veta om det. Det räcker med små nyanser av stolthet över det våra egna svenskar kan åstadkomma eller en tillstymmelse till personliga sympatier med en kompis på spelbolaget.

Vi önskar oss att journalisterna vi läser ska komma nära sina ämnen och att det ska fördjupa insikten i dem. Därför respekterar vi Levels Thomas Wiborgh lite extra när han tillbringar dagar med Cliff Bleszinski för att skriva ett porträtt om inte bara honom utan också spelserien han representerar. Därför känns alla som föredrar Modern Warfare 3 framför Battlefield 3 som landsförrädare. Och därför kan journalistik med kärlek aldrig vara opartisk.

Publicerades urspungligen i speltidningen Level, 2011.